Thursday, April 24, 2008

Nasyid yang kuat pengaruh pop


Judul Album: Setia

Artis: Wildan

Konsep Muzik: Nasyid

Edaran: FMC Music Sdn. Bhd.

Komen: MUNGKIN Wildan dan Setia boleh dikategorikan sebagai sebuah kumpulan serta album nasyid. Daripada segi imej dan mesej lirik lagu dalam album ini yang berunsur ketuhanan menepati spesifikasi itu. Tetapi daripada segi alunan muzik yang ditampilkan ia bukanlah berunsurkan nasyid sepenuhnya.

Banyak instrumen bertali menyumbang kepada penghasilan lagu-lagu dalam album ini. Wildan tidak lagi bergantung kepada tabla, kompang dan gendang semata-mata. Pengaruh pop ketara pada setiap lagu. Paling mengujakan apabila ada sedikit suntikan elemen rap misalnya melalui lagu Kau Permata. Boleh dikatakan semua lagu berunsur perlahan sambil diselang-selikan dengan suara latar yang harmoni. Cuma setiap lagu kedengaran tidak mempunyai kekuatan melodi yang tersendiri. Kalau dihayati berulang kali pun ia masih juga susah untuk ‘melekat’ di telinga.

Tetapi Wildan patut mendapat pujian kerana anggota kumpulan ini seperti Zaidie yang banyak memuatkan lagu-lagu ciptaannya dalam album ini. Turut dimuatkan ialah sebuah lagu Inggeris berjudul New World of Islam. Juga sebuah lagu Arab berjudul Fir-Raudhah.

http://www.utusan.com.my