Friday, July 11, 2008

Antara dua karier

Menyedari minat mendalam dan ingin serius menyanyi nasyid, bekas anggota In-team yang juga suami kepada penyanyi dan pelakon, Nor Diana Mohd Naim atau Ina, sedia memilih hanya satu kerjaya.

Justeru, berbekalkan ‘nama’ yang ada, Suhami sanggup bergelar anak seni berbekalkan album solo kedua, KalamaK yang kini berada di pasaran.

Suhaimi berkata, selama lapan tahun menjadi penyanyi dan empat tahun sebagai guru, dia sedar bukan mudah untuknya membahagi masa sebaiknya untuk dua karier.

“Oleh itu, lebih wajar saya lepaskan satu daripadanya. Saya rela meninggalkan kerjaya pendidik walaupun tidak mudah melakukannya. Maklumlah, menyalurkan ilmu pada pelajar juga menjadi minat saya. Namun, komitmen masa yang menuntut pengorbanan.

“Ketika masih mengajar dulu, saya sentiasa terkejar-kejar antara kelas dan jadual persembahan. Malah, saya sering tergesa untuk balik ke rumah kerana malamnya menyanyi pula. Keadaan itu menyukarkan penyusunan jadual yang betul serta terurus.

“Apapun, niat saya berhenti mengajar mendapat restu keluarga. Bahkan ayah saya (Saad Jamaluddin, 62) pun pernah menasihatkan supaya meneruskan kerjaya seni. Bukan apa, masa tengah muda dan orang terima inilah saya perlu ambil peluang yang datang,” katanya ketika ditemui pada majlis pelancaran KalamaK.

Katanya, kalau dia ingin mengajar lagi jika panjang umur, mungkin pada usia mencecah 40-an.

Akui lelaki berusia 28 tahun ini, isteri juga tidak menghalang keputusan itu dan sentiasa memberi sokongan padu pa danya.

“KalamaK memuatkan lapan lagu dan dua zikir diedarkan Strategic Communication Sdn Bhd. Ia kini dijual menerusi Internet dengan harga RM20 dan orang ramai boleh membeli cakera padat (CD) KalamaK menerusi laman web www.su haimi.com.my.

www.hmetro.com.my